Logo VTM

De vzw De Vrienden van het Tabaksmuseum (VTM) werd in 1981 opgericht door enkele vertegenwoordigers van verschillende Wervikse culturele verenigingen. Het hoofddoel was het verzamelen van allerlei voorwerpen, documenten en publicaties over de tabak in Wervik en omstreken, om die later in een museum onder te brengen.

In 1986 stond de vereniging, samen met het toenmalige stadsbestuur van Wervik, mee aan de wieg van het huidige Nationaal Tabaksmuseum dat in 1987 officieel haar deuren opende voor het grote publiek.

In december 2023 hield de vzw op te bestaan en schonken de bestuursleden hun unieke collectie van meer dan 12.000 voorwerpen en documenten aan de stad Wervik.

Tot eind 2023 stond de vzw in voor:

• het verzamelen, aankopen, restaureren en bewaren van antieke voorwerpen over tabak
  • het verzamelen en aankopen van documenten en uitgaven over tabak
  • het ter beschikking stellen van deze documenten en publicaties voor studiewerk
  • het samenstellen van de vaste collectie voorwerpen van het Nationaal Tabaksmuseum
  • het opstellen en uitgeven van een jaarboek over tabak (tot 2010 – voorgaande edities kunnen nog nabesteld worden)

Daarnaast organiseerden De Vrienden van het Tabaksmuseum in samenwerking met het Nationaal Tabaksmuseum allerlei tentoonstellingen en toeristisch-recreatieve activiteiten rond tabak. Ze stonden bovendien ook in voor de op- en begeleiding van museumgidsen.

Vereniging 'Vrienden & vrijwilligers van het Tabaksmuseum & erfgoed Wervik'

Deze nieuwe feitelijke vereniging is ontstaan uit de de vzw De Vrienden van het Tabaksmuseum. De groep enthousiaste vrijwilligers blijft actief binnen de sectoren erfgoed en museum en biedt ondersteuning bij:

• de inventarisatie van de collectie
  • de organisatie van tijdelijke tentoonstellingen
  • de ontvangst van studenten en onderzoekers

De vereniging komt telkens op dinsdagmorgen samen in het museum of in Erfgoedcentrum De Briekenmolen.

Interesse om mee te helpen? Neem dan contact op via het contactformulier.